10 zjištění studijního rekordmana

Obrázek uživatele Jiří Matěj Brůna

Co se týče školního vzdělávání, jsem asi tak trochu raritou. Od maturity v roce 2003 jsem studoval celkem 6 různých škol – vyšší odbornou, několik vysokých (soukromé i veřejné) a taky postgraduální studium. Jsem kvůli tomu zapsán i v české knize rekordů. Na co jsem za tu dobu strávenou v různých školách přišel? Speciálně pro Prostorweb.cz jsem sestavil následující výčet mých poznatků:

1) Žádná škola z nikoho inteligenta neudělá

Vůbec nemám pocit, že bych byl po absolvování několika škol jakkoliv chytřejší. Studium samo o sobě z nikoho inteligentního člověka neudělá, ale může člověku kromě odborných poznatků pomoci v získání rozhledu, ve schopnosti kritického myšlení, práce s informacemi a dalších dovedností užitečných i pro běžný život

2) Studium vede k určité pokoře

Čím více a do hloubky člověk studuje jakýkoliv obor, tím stále více zjišťuje, co všechno ještě neumí. Různí všeználkové, kteří mají na vše jediný správný názor a ke všemu se vyjadřují, se pak člověku zdají o to více k smíchu.

3) Vzdělání rozhodně není jen o školách a diplomech

Často se o vzdělání mluví, pokud jde o jeho formální a institucionální část. Vzdělání má však mnohem širší rozměr. Neformální vzdělávání (objevování nového, získávání nových kontaktů, čtení, věnování se koníčkům) je neméně důležité. Lze narazit na nevzdělance s tituly před i za jménem, stejně tak je možné potkat vzdělaného člověka třeba jen se základním vzděláním.

4) Studentská léta jsou fajn

Někdy se říká, že studenti mají bezstarostný život. Ale i se studiem jsou spojené určité povinnosti, někdy taky starosti a stres. I tak je ale studentský život většinou svobodný, dobrodružný, pestrý a zajímavý. Určitě stojí za to si ho užít.

5) Studovat jen pro titul je hloupost

Několik let přežívat na škole jen kvůli tomu, abych potom někde mohl mávat diplomem nebo abych uspokojil ambice rodičů, se podle mě nedá považovat za dobrou volbu. Aspoň částečně by mělo vycházet studium a výběr školy z vlastního zájmu mladého člověka.

6) Učitel není protivník ani mimozemšťan

Každý učitel byl taky studentem a i když někteří z nich můžou působit jako úplní mimoňové, většina z nich dle mé zkušenosti učí ráda. Na ty horší z nich stejně časem zapomeneme, naopak ty lepší kantory si člověk pamatuje hodně dlouho. Někdy může být užitečné zkusit se vžít do jejich role, také to nemají vždy úplně jednoduché.

7) Někdy je lepší úplně vypnout

Asi každý z nás má občas den, kdy se nic nedaří. Většinou přichází tehdy, když to člověk nejméně potřebuje, třeba při zkouškovém. Než ale pouze bez jakéhokoliv efektu zírat prázdným pohledem do textu, je lepší úplně vypnout a zaměstnat (nejen) mozek něčím úplně jiným.

8) Pevné nervy se vyplatí

Stojí za to kromě svalů trénovat i své nervy. Při studiu se to určitě hodí, a to nejenom u zkoušek, ale třeba i při návštěvě studijního oddělení. Rozčilovat se nad tím, co stejně nemám možnost ovlivnit, je ale úplně zbytečné.

9) Pro praxi je více vystudovaných škol spíše překážkou

Jestliže je někdo přirozeně zvídavý a studovat ho baví, proč končit první absolvovanou školou? Je důležité v životě dělat to, co člověka baví. Pro účely zaměstnání to ale přináší spíše komplikace a ze strany zaměstnavatelů se pak lze přímo či nepřímo setkat se stereotypy jako například, že dotyčný určitě bude velmi ambiciózní nebo že se mu asi nechce pracovat, apod.

10) Kdo skutečně něco umí, nemá zapotřebí být namachrovaný

Stejnou zkušenost mám z akademického prostředí, ale i z normálního života. Největší kapacity, před kterými jsem měl třeba ze začátku respekt a ostych, byli zpravidla úplně normální a pohodoví lidé. Naopak jsem měl pocit, že mají chuť a radost podělit se s ostatními o to (nebo alespoň o kousek z toho), co se oni sami naučili. Je vždycky fajn vzít si z nich i něco pro sebe.